Thursday, September 17, 2015

Seoul Trip: Travel with Kids: Day 1: The Arrival

salam uols... dah few days dah ai balik KL, baru sekarang terasa rajin skit nk update blog...so today ai citer hari pertama dulu...The Arrival...

Kami punya flight from KL 8pagi, perjalanan from KL to South Korea amik masa dlm 6jam mcm tu, boleh kematu lah bontot..ahhaha...syukur budak2 ni banyak tido dalam flight, takdelah pening kepala kalau depa bergaduh ke boring ke apa...seat kami pulak kebetulan masa pergi & balik ada 2 seat kosong kat sebelah daddy (technically 6 seat kamu anak beranak belasah, ehehhe)  ..memang syoklah budak2 ni bergelimpangan nk tido termasuk baby sekali, hahahah.....

So sampai Incheon dalam pukul 4 petang mcm tu, kami tak rushing sgt nk keluar dari perut kapal terbang sebab ramai tak menyempat2 nk kuar, lagipun kami takdelah nk kejar apa pun, today nk jalan dekat2 area hotel je memandangkan dah nk dekat malam.

keluar dari plane nk sampai ke tempat check passport & amik beg tu agak jauh ye puan2, ada aerotrain bagai...so kalau rushing, baiklah kome jalan laju2, kalau tak macam kami jelah, lenggang kangkung... kami dengan pegi toilet lagi, budak2 ni mamai lagi...hahaha...

dah amik beg semua, sampai kat Arrival tu, ai terus carik 7eleven nak beli T Money, yg ala2 Touch & Go kalau kat Malaysia tu, beli 4 kad, 2 adults & 2 kids, sebenarnya Aisy 5tahun tak payah pun takpe sebab public transport kat korea charge 6 tahun ke atas, tapi takpelah, duit dalam T Money tu utk beli Banana Milk ke Nasi ke apa nnt. Kami top up dalam 30k won tuk setiap kad, kalau ada lebih ke kurang nnt boleh refund or topup.

kat 7 Eleven beli T Money

T Money

Lepas beli T Money, pegi amik pocket wifi kat lobby arrival tu je, ai dh online booked siap2, so dtg sana pick up & bayar saja... kami dapat rent 5k won per day,ada offer rental fee FREE, so jimatlah sikit kan, deposit 100k won, best gileeeee ada internet, bahahahaha...laju plak tu..ekekek...

SKroaming

After settled hal T Money & Pocket Wifi, kami lepak kejap depan 7Eleven ada rest area, budak2 mengamuk nak makan termasuk baby sekali... kami ada lagi sekotak Dunkin Donut beli kat KLIA2 & baby makan puree heinz, senang giler packed tu, bawak sudu je, terus boleh suap, tak payah nk carik bekas bagai, awesome..hahha

Dayana lapar OK, yums2...

Banana milk kesukaan ramai, kalau datang Korea, mesti try OK..

bagus betul airport ni,,sekali tempat charge semua siap, Daebak!

Setelah anak2 kenyang isi perut, kami terus ke aiport limo bus kat luar arrival hall td tu je, kami carik bus No 6015 utk ke area Myeongdong, Chungmuro & sewaktu dengannya.
Tambang bus ni 10k won utk adult, and boleh pakai T Money anda...

yeay, jumpa pun bus 6015..hehe

inside the bus, selesa..selagi penumpang tak pakai belt, bus tak nak jalan eh, jangan main2...hahha

View dari dalam bus: Han River

Perjalanan dari Incheon ke Seoul amik masa lebih kurang 1jam bergantung pada traffic, kami gerak dalam pukul 5 nk dekat 6 so dalam pukul 7 lah kot sampai Chungmuro station.

kat belakang seat dlm bus, depa ada letak kupon2, amiklah mana tau boleh guna..

ok sampai Chungmuro Station, Alhamdulillah...

hello Chungmuro, kta berjumpa lagi tahun ini...

Dari bus stand, kami gerak ke hotel PJ, dalam 5-7minit jalan kaki, ik
ut location map yg hotel dah provided.

The Lobby

view dari balcony kami

anak kami jakun, depa suka dok tekan2 menatang ni...ahhaha

family room, spacious

kettle, mini fridge semua dah ada dlm bilik kami, tapi kat luar bilik ada dispenser air panas & sejuk siap ais...hahahah...memang tak gunalah kettle dlm bilik, amik sini je, jimat masa...

jadual free shuttle bus seawal pukul 8.15am sampai 2pagi...

Untuk hari pertama ni, disebabkan dah malam, kami jalan2 ke Dongdaemun saja..

Citer pasal Dongdaemun, next post ok..dayana dah bising..nak susu... erkkk